بررسی ادراکات مصرف کننده از الزامات و پیامدهای مسئولیت اجتماعی سازمان


بررسی ادراکات مصرف کننده از الزامات و پیامدهای مسئولیت اجتماعی سازمان

دسته بندی : علوم انسانی » مدیریت

فهرست مطالب

 

فصل اول: کلیات پژوهش

1-1.مقدمه. 2

1 – 2 . بیان مساله تحقیق.. 4

1 - 3 . اهمیت وضرورت تحقیق.. 5

1 – 4 . اهداف تحقیق.. 8

5-1. سؤال‌های تحقیق.. 8

1-6. فرضیه های تحقیق.. 9

1 – 7 .  مدل مفهومی پژوهش.... 10

1 – 8 . روش تحقیق.. 11

1 – 9 . قلمرو تحقیق.. 12

1 – 10 .  تعاریف اصطلاحات و متغیرهای تحقیق.. 12                   

فصل دوم: ادبیات پژوهش

2 – 1 – 1 .  مقدمه. 16

2 - 1 - 2 .  مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان.. 18

2 - 1 - 2 - الف .  اخلاقیات کار. 19

2 - 1 - 2 -  ب .  مفهوم مسئولیت اجتماعی سازمان.. 20

2 – 1 – 2 –  ج .  تعاریف مسئولیت پذیری اجتماعی.. 22

2 – 1 – 2 –  د .  حوزه های مسئولیت سازمان در جامعه. 25

2 – 1 – 2 – ر.  ابعاد مسئولیت پذیری اجتماعی.. 26

2- 1 – 2 – ز .  ابعاد مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در شرکت‌ها و جامعه. 28

2 – 1 – 2 -  س .  اصول مسئولیت اجتماعی.. 29

2- 1 – 3 .  رفتار مصرف کننده. 35

2- 1 – 4 .  پایداری و مصرف.. 36

2 - 1 - 4 -  الف .  فرایند مصرف.. 36

2 – 1 – 4 – ب .  درک رفتار مصرف کننده پایدار. 39

2 – 1 - 4 – ج .  بستر مصرف پایدار. 40

2 – 1 – 4 – د  .  رفتار مصرف کننده برای پایداری.. 44

2 – 1 – 4 -  ر .   بهره گیری از رفتار مصرف کننده در جهت پایداری.. 48

2 – 1 – 5 .  الزامات بالقوه مسئولیت پذیری اجتماعی.. 49

2 – 1 – 5 – الف .  بیانیه های اخلاقی.. 50

2 – 1 –  5 -  ب .  عملکرد مالی.. 52

2 – 1 – 6 .  نتایج و عواقب بالقوه ناشی از مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان.. 52

2 – 1 – 6 –  الف .  وفاداری مصرف کننده. 53

2 – 1 – 6 – ب .   اعتماد مصرف کننده. 55

2 – 1 – 6 -  ج .  ریسک (مخاطره) ادراک شده. 56

2 – 1 – 6 -  د .  وجهه ادراک شده سازمان.. 57

2 – 1 – 7 .  بنیان تئوریک پژوهش.... 57

2 – 1 – 7 -  الف .  نظریه‌های اخلاق و مسئولیت اجتماعی.. 57

2 – 1 – 7 – ب . رویکردهای متفاوت در مفهوم مسئولیت اجتماعی سازمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها 58

2 – 1 – 8 .  تئوری‌های مورد استفاده در پژوهش.... 60  

فصل دوم: بخش دوم

2 – 2 – 1 .  مقدمه. 67

2 – 2 – 2 .  پیشینه تحقیق.. 67

2 – 2 – 2 – الف . تحقیقات داخلی.. 68

2 – 2 – 2 – ب . تحقیقات خارجی.. 73

2 – 2 – 3 . مدل های رایج در حوزه مسئولیت اجتماعی سازمان.. 83

2 – 2 – 3 – الف .  مدل مسئولیت اجتماعی دیویس.... 84

2 -  2 –  3 -  ب .  مدل سه بعدی مسئولیت اجتماعی کارول.. 86

2 – 2- 4 . انتخاب مدل مفهومی پژوهش.... 88

2- 2- 5.  مدل مفهومی پژوهش و دلایل انتخاب آن.. 94 

فصل سوم: روش شناسی پژوهش

3- 1 . مقدمه. 97

3-2.   نوع و روش تحقیق.. 97

3- 3.  جامعه آماری مورد مطالعه. 100

3-4.  نمونه آماری و روش یا طرح نمونه‌گیری.. 100

3-4- 1 . تعیین حجم نمونه. 102

3-5. روش گردآوری اطلاعات.. 102

3-6 . تعریف عملیاتی متغیرها 104

3- 7 . روایی و پایایی پرسشنامه. 108

3-7- 1. روایی.. 108

3-7- 2.  پایایی.. 110

3-8.روش‌های آماری تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیه‌ها 112

3-9. آزمون های برازندگی مدل.. 114

3-9-الف. شاخص های GFI و AGFI (اندازه های (LISREL.. 115

3-9-ب. شاخص جذر برآورد واریانس خطای تقریب  RMSEA... 115

3-9-ج. آزمون مجذور کای، مجذور کای به درجه آزادی.. 115

3-9-د. شاخص RMR  یا RMSR.. 116

3-9-ر. شاخص بنتلر- بونت یا شاخص نرم شدگی برازندگی.. 116

3-9-ز. شاخص برازندگی تطبیقی  CFI. 116

3-10. متغیرها و اندازه های مورد استفاده. 117 

فصل چهارم: تحلیل آماری داده های پژوهش

4- 1. مقدمه. 120

4-2. آمار توصیفی متغیرهای جمعیت شناختی مصرف کنندگان.. 121

4-2-1. جنسیت... 121

4-2-2 . سن.. 122

4-2-3 . تحصیلات.. 123

4-2-4. تأهل.. 124

4-2-5. درآمد. 125

4-3. تحلیل عاملی اکتشافی.. 126

4-3-1. تحلیل عاملی اکتشافی متغیر های برون زا 126

4-3-2. تحلیل عاملی اکتشافی متغیرهای درون زا 129

4-4. تحلیل عاملی تاییدی جهت اندازه گیری صحت متغیرهای مدل.. 131

4-4-1. مدل اندازه گیری مرتبه اول متغیرهای برون زا 131

4-4-2. مدل اندازه گیری مرتبه اول- متغیر های درون زا 134

4-5. محاسبه امتیاز عامل ها 139

4-5-1. بررسی وضعیت متغیرهای تحقیق و شاخص‌های آنها با استفاده از آزمون میانگین یک جامعه آماری.. 139

4-6. تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار لیزرل- آزمون فرضیات اصلی تحقیق.. 141

4-6-1. فرضیات مدل ساختاری.. 141

4-6-2. نتایج آزمون فرضیات پژوهش.... 143

4-7. مقایسه متغیرهای اصلی در مدل بر اساس اطلاعات جمعیت شناختی.. 145

4-8 . آزمون همبستگی.. 152

4-9. تحلیل اهمیت-وضعیت شاخص های مرتبط با مفاهیم موجود در مدل.. 153 

فصل پنجم: نتیجه گیری

5-1. مقدمه. 161

5-2. تحلیل نتایج بر اساس اطلاعات جمعیت شناختی.. 162

5-2-1. جنسیت... 162

5-2-2. تحصیلات.. 162

5-2-3. وضعیت تأهل.. 162

5-2-4. سن.. 162

5-2-5. درآمد. 163

5-3. آزمون های برازش مراحل مختلف تحلیل عاملی.. 163

5-4. بررسی میزان همبستگی پارامترهای مدل.. 164

5-5. نتیجه گیری از جداول ANNOVA... 166

5-6. بررسی فرضیات تحقیق.. 168

5-6-1. مقایسه نتایج حاصل با پژوهش‌های ذکر شده در پیشینه تحقیق.. 172

5-7. نتیجه گیری از ماتریس های وضعیت- اهمیت... 174

5-7-1. عملکرد مالی ادراک شده. 174

5-7-2. کیفیت ادراک شده بیانیه های اخلاقی.. 174

5-7-3. مسئولیت اجتماعی ادراک شده. 174

5-7-4. وجهه ادراک شده. 175

5-7-5. ریسک ادراک شده. 175

5-7-6. اعتماد مصرف کننده. 176

5-7-7. وفاداری مصرف کننده. 176

5-8. نتیجه گیری و ارائه پیشنهادها 177

5-8-1. پیشنهادهایی بر اساس یافته های پژوهش.... 178

5-8-2. پیشنهادها برای پژوهش های آتی.. 181

5- 9. محدودیت‌های پژوهش.... 182

فهرست منابع.. 183

 

فهرست جداول

جدول 2 – 1 – 1.  اصول نه گانه پایداری و مسئولیت پذیری سازمانی   30

جدول 2 – 1 – 2 .  مقایسه و طبقه بندی تئوری‌های مسئولیت اجتماعی سازمان   64

جدول 2- 2 – 1.  سابقه تحقیقات گذشته 79

جدول 2 –2- 2. پشتیبان متغیرها 88

جدول 2 –2- 3. پشتیبان فرضیات   90

جدول 2-2-4. مقایسه مطالعات مرتبط و انتخاب مدل مفهومی پژوهش     92

جدول3-1. سوالات پرسشنامه 103

جدول 3-2. شکل کلی امتیازبندی پرسشنامه 104

جدول 3-3. شاخص های مورد استفاده جهت عملیاتی نمودن متغیرها 107

جدول 3-4.    KMOو آزمون بارتلت متغیرهای برون زا 110

جدول 3-5.    KMOو آزمون بارتلت متغیرهای درون زا 110

جدول 3-6. تعیین آلفای کرونباخ   111

جدول 3-7. شاخص های نیکویی برازش مدل مفهومی پژوهش     116

جدول 4- 1. ترکیب جنسیتی پاسخ دهندگان   121

جدول4-2. وضعیت سنی پاسخ دهندگان   122

جدول 4-3. وضعیت تجصیلی پاسخ دهندگان   123

جدول 4-4 . وضعیت تأهل پاسخ دهندگان   124

جدول 4-5 . وضعیت درآمدی پاسخ دهندگان   125

جدول 4-6.    KMOو آزمون بارتلت    127

جدول 4-7. اشتراکات اولیه 127

جدول 4-8 . واریانس کل متغیرهای برون زا 128

جدول 4-9. ماتریس چرخش یافته عاملی   128

جدول 4-10 . KMO   و آزمون بارتلت    129

جدول 4-11 . اشتراکات اولیه 129

جدول 4-12. ماتریس چرخش یافته نهایی   130

جدول 4-13. ماتریس چرخش یافته نهایی پس از حذف سوالات غیر مرتبط   130

جدول 4-14 . بار عاملی متغیرها 132

جدول 4-15. شاخص های نیکویی برازش متغیرهای برون زا 133

جدول 4-16 . همبستگی بین متغیرهای برون زا (آزمون بررسی وجود همبستگی) 134

جدول 4-17. شاخص های نیکویی برازش متغیرهای درون زا 136

جدول 4-18. بارعاملی متغیرهای پژوهش     137

جدول 4- 19. همبستگی بین متغیر های درون زا 138

جدول 4-20. نتایج آزمون میانگین جامعه آماری   139

جدول 4-21 . شاخص‌های نیکویی برازش مدل مفهومی پژوهش     143

جدول 4- 22. خلاصه یافته های حاصل از آزمون فرضیات   144

جدول 4-23. اثرات غیر مستقیم متغیرهای مستقل پژوهش     145

جدول 4-24. مقایسه متغیرهای اصلی در مدل بر حسب جنسیت    145

جدول 4- 25. مقایسه متغیرهای اصلی در مدل بر حسب تحصیلات   146

جدول 4-26. مقایسه متغیرهای اصلی در مدل بر حسب وضعیت تأهل   148

جدول 4-27. مقایسه متغیرهای اصلی در مدل بر حسب سن   149

جدول 4-28. مقایسه متغیرهای اصلی در مدل بر حسب درآمد 151

جدول 4- 29. بررسی روابط بین متغیرهای اصلی پژوهش با یکدیگر 153

جدول 4-30 . ماتریس اهمیت - وضعیت    154

جدول 4-31. ماتریس اهمیت – وضعیت شاخص های عملکرد مالی ادراک شده 154

جدول 4-32. ماتریس اهمیت – وضعیت شاخص های کیفیت ادراک شده بیانیه‌های اخلاقی   155

جدول 4-33. ماتریس اهمیت – وضعیت شاخص های مسئولیت اجتماعی ادراک شده 156

جدول 4-34. ماتریس اهمیت – وضعیت شاخص های وجهه ادراک شده 156

جدول 4-35. ماتریس اهمیت – وضعیت شاخص های ریسک ادراک شده 157

جدول 4-36. ماتریس اهمیت – وضعیت شاخص های اعتماد مصرف کننده 158

جدول 4-37. ماتریس اهمیت – وضعیت شاخص های وفاداری مصرف کننده 159

جدول 5-1. نتایج آزمون های برازش مراحل مختلف مدل پژوهش     163

جدول 5-2. همبستگی متغیرهای برون زا 164

جدول 5-3. همبستگی متغیرهای درون زا 164

جدول 5-4. خلاصه یافته های حاصل از آزمون فرضیات   171

جدول 5-5. مقایسه نتایج پژوهش با پژوهش‎های مشابه 172

    فهرست اشکال و نمودارها شکل شماره 1- 1. مدل مفهومی پژوهش(استانالند ، لوین ، مورفی (2011 ))...................................................11 شکل 2 – 1 – 1 . کل فرایند مصرف............................................................................................................................37 شکل شماره 2- 1 – 2 -  ماتریس ادراک خرید پایدار.............................................................................................42 شکل 2 – 2 – 1.  مدل کیث دیویس..........................................................................................................................85 شکل شماره 2 – 2 – 3.  مدل مفهومی پژوهش........................................................................................................95 نمودار 4-1. ترکیب جنسیتی پاسخ دهندگان..........................................................................................................122 نمودار 4-2. وضعیت سنی پاسخ دهندگان................................................................................................................123 نمودار 4-3 . وضعیت تحصیلی پاسخ دهندگان........................................................................................................124 نمودار4-5. وضعیت درآمدی پاسخ دهندگان............................................................................................................            126 نمودار 4-6. مدل در حالت تخمین استاندارد ..........................................................................................................132 نمودار 4-7. مدل در حالت ضرایب معناداری...........................................................................................................133 نمودار 4-8 . مدل معادلات ساختاری متغیرهای درون زا در حالت تخمین استاندارد.................................. 135 نمودار 4-9. مدل معادلات ساختاری متغیر‌های درون زا در حالت ضرایب معنی‌داری...................................136 نمودار4-10 . مدل معادلات ساختاری در حالت ضرایب معناداری......................................................................142 نمودار 4-11. مدل معادلات ساختاری در حالت تخمین استاندارد......................................................................142

 


1 – 2 . بیان مساله تحقیق

درچند سال اخیر جهش تازه ای درخصوص تمایل به مسئولیت اجتماعی و عملکرد اخلاقی در میان جوامع دانشگاهی و انواع سازمان‌های تجاری، دولتی و غیردولتی به وجود آمده است ,2009)Secchi).گسترش حجم مطالعات نظری وکاربردی با موضوع مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان و اهمیت این موضوع به قدری افزایش یافته است که برخی صاحب‌‌‌نظران مدعی شده اند الگوی جدیدی در مدیریت در حال ظهور است که محور اصلی آن مسئولیت سازمان در قبال ذی‌نفعان متعدد است (Valand & Heide,2005) .

سازمان ها مجبورند الزامات اخلاقی و عملی را به کار بگیرند تا بتوانند از طریق فعالیت کردن در جهت رفتار مطلوب، هنجارها وخواسته های ذی نفعان، اهداف خود را پیش برند. درحالیکه محققان پیشین بیان کرده‌اند که بقای بلند مدت سازمان زمانی تضمین می شود که سازمان نسبت به منافع ذی نفعان واکنش نشان دهد و توجه کمتری به اثرات اقدامات مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان بر مصرف کنندگان و ادراکات آنها از سازمان داشته باشد، «فوکاکاوا[1]» بر اهمیت ادراکات ذی نفعان نسبت به پیگیری شرکت از استانداردهای اخلاقی و مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان تاکید کرده و توجه سازمان را به ذی‌نفعان بیرونی خود (اعم از جامعه) جلب می کند (Stanaland et al,2011).

سازمانها برای آنکه بتوانند جایگاه خود را در جامعه حفظ نموده یا بهبود بخشند به نحوی که باعث ادامه بقای آنها  و موفقیتشان درکار بشود، لازم است که به مسئولیت اجتماعی شان توجه لازم را داشته باشند. بدیهی است چنانچه به این عمل تن در ندهند و مسئولیت اجتماعی خود را نادیده انگارند، جامعه به نحوی دامنه فعالیتشان را محدود خواهد کرد. به عبارت ساده تر اگر سازمانها به مسئولیت اجتماعی شان عمل نکنند، دولت با اتخاذ تصمیمات و تصویب قوانین، به نحوی سازمانها را مجبور می کند که به این مهم عمل کنند. کما اینکه اگر سازمانها داوطلبانه در جهت مسئولیت پذیری اجتماعی قدم بردارند، ازچهره مطلوبی در جامعه برخوردار خواهند شد (احمدرضا قاسمی،1374،ص15). «پیتر دراکر[2]» در این رابطه می‌گوید: «سازمانهای خصوصی به منظورحفظ مشروعیت کامل و باقی ماندن به عنوان یک موسسه خصوصی باید قبول کنند که نقش و وظیفه عمومی نیز دارند» ( الوانی،1384،ص418) .....



دسته بندی: علوم انسانی » مدیریت

تعداد مشاهده: 21 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: Word

تعداد صفحات: 198

حجم فایل:795 کیلوبایت

 قیمت: 7,800 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
برچسب ها: ادراکات مصرف کننده الزامات مصرف کنندهپیامدهای مسئولیت اجتماعی سازمان مسئولیت اجتماعی سازمان پایان نامه ارشد رشته مدیریت بازرگانیدانلود پایان نامه رایگان مدیریت دانلود پایان نامه ارشد مدیریت خرید پایان نامه مدیریت دانلود پایان نامه

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.